FAQ Autodesks donationsprogram

Läs mer om Autodesk donationsprogram, inklusive information om behörighet, licensrättigheter, nedladdning, installation, och mer.

Frågor om donationsprogrammet

 

Vilka Autodeskprodukter finns tillgängliga via donationsprogrammet?

Kontrollera Autodesks donationsprogramssida för en komplett lista över tillgängliga produkter. Om du är kvalificerad kan din organisation få abonnemang på 10 Autodesk-produkter inom ett räkenskapsår (1 juli-30 juni). Du kan begära ytterligare 10 prenumerationer varje efterföljande räkenskapsår för att fortsätta använda produkterna.

Building Design, Infrastructure Design och Product Design-programpaket innehåller AutoCAD för både Windows och Mac. Entertainment Creation Suite innehåller inte AutoCAD. Kom ihåg att kontrollera systemkraven för varje programpaket för att se om produkter som ingår passar till Windows eller Mac OS.

Kan jag få tag i andra Autodesklicenser än de som finns att få genom Techsoup?

Alla produkter som Autodesk erbjuder till ideella organisationer finns listade på Autodesks donationsprogramssida.

Om du behöver ytterligare licenser utöver de första 10 som uppfylls via TechSoup Sverige, eller om Autodesk inte erbjuder produkter via TechSoup Sverige som du är intresserad av, kan du begära dem via e-post technologyimpact@autodesk.com. Autodesk granskar ditt inlägg och meddelar dig via e-post om de kan tillgodose din begäran.

Autodesk erbjuder för närvarande endast prenumeration av produkter som donation. Autodesk erbjuder inte längre evighetslicenser. För att lära dig mer om ändringen från evighetslicenser till prenumerationstjänst, besök gärna Autodesks specialsida för ändamålet: Autodesk Perpetual License Changes FAQ.

Vad betyder den nya prenumerationsmodellen för befintliga användare av permanent licens?

Nuvarande användare kan fortsätta att använda sina eviga licenser så länge de vill. De som vill uppgradera till programversioner utöver 2016 kan begära ett prenumerationsoffer. Prenumerationer inkluderar pågående uppdateringar av de senaste produktutgåvorna och förbättringar, molnutrymme och avancerat produktsupport från Autodesk.

Varje prenumeration har en löptid om ett år. Vid slutet av prenumerationsperioden måste kunderna begära en annan prenumeration via TechSoup Sverige för att fortsätta använda produkterna. Mer information om övergången från evighetslicenser till abonnemang är tillgänglig från Autodesk.

Var kan jag läsa mer om reglerna för donationsprogrammet?

Läs mer här.

Kan jag få licenser om jag köpt en Autodeskprodukt de senaste tre åren?

Nej. Om din organisation köpt en Autodeskprodukt under de senaste tre åren måste du begära ett undantag från Autodesk innan du kan få en donation av Techsoup. Följ stegen nedan för att begära ett undantag.

  1. Skicka ett mail till technologyimpact@autodesk.com.
  2. I mailet skall följande framgå:
    1. Organisationens namn och kontaktuppgifter
    2. Vilka Autodeskprodukter din organisation köpt
    3. Den ungefärliga totala kostnaden för produkten eller produkterna
    4. Ungefärligigt inköpsdatum
    5. Vilken kanal genom vilken du köpte dem (t.ex. Autodesk.com eller återförsäljare)
  3. När du har fått ett godkännandepost från Autodesk, be om den donerade produkten via TechSoup Sveriges webbplats. Se Autodesks donationsprogramssida för en lista över alla Autodesk-produkter som finns tillgängliga via TechSoup Sverige.

Obs! Autodesks godkännande garanterar inte att din organisation är fullt berättigad till donationen. Du måste fortfarande uppfylla programmets behörighetskrav för att kvalificera dig för TechSoup Sveriges Autodesk-produkter. Se donationsprogrammets regler för mer information.

OBS! Autodesks godkännande betyder inte automatiskt att din organisation är godkänd för donation av Autodeskprodukter. Din organisation måste fortfarande uppfylla donationsprogrammets regler.

Tekniska frågor

Hur vet jag om min dator uppfyller de grundläggande hårdvaruspecifikationer? Du kan jämföra datorns hårdvaruspecifikationer mot systemkraven för varje produkt genom att besöka dessa sidor.

Du kan hitta operativsystemversionen och maskinvarespecifikationerna på en Mac genom att kolla Om den här Mac.

Hur laddar jag ner, installerar och aktiverar jag Autodesk-produkten?

Nedan följer processen för att ansluta TechSoup Sverige; begära en produkt registrerar hos Autodesk; och nedladdning, installation och aktivering av din produkt.

Regstrerar dig hos Techsoup

  1. Registrera din organisation på techsoup.se om du inte redan gjort så.
  2. TechSoup Sverige kommer att validera din organisation, se till att det är en legitim ideell organisation och avgöra om det är kvalificerat för Autodesk-produkter. Stödberättigade organisationer måste uppfylla vissa kriterier enligt vad som anges i donationsprogrammets regler.

Begär din produkt

  1. Om din organisation är kvalificerad för en Autodesk-produkt, be om den från Autodesks donationsprogramssida.
  2. När du har slutfört din förfrågan kommer TechSoup Sverige att skicka ett uppfyllande email med en PIN-kod och en länk för att aktivera din produkt.

Registrera och ladda ned din produkt

Uppdateringsmeddelandet innehåller instruktioner om hur du använder den medföljande PIN-koden och hur du registrerar, hämtar och installerar din produkt.

Hur förlänger jag min prenumeration?

Du kan ompröva din Autodesk-produkt via TechSoup Sverige varje år för att få ett ytterligare ettårigt abonnemang. Vänta tills din ursprungliga prenumeration har färre än 30 dagar kvar innan du begär din produkt igen.

Vad ska jag göra om nedladdningen inte fungerar?

Prova en annan, tillgänglig nedladdningsmetod på Autodesk Account.

Behöver jag skapa en Autodesk ID för att aktivera min produkt?

Ja. Din Autodesk ID är länken ill dina Autodesk produktlicenser och prenumerantförmåner. Du behöver registrera pinkoden som du fick i bekräftelsemejlet från TechSoup Sverige, logga in på Autodesk kontot där du får tillgång till nedladdningsbart material och andra förmåner, samt kontakta support. Din programvara kommer också kräva att du använder Autodesk ID när du använder programmet för första gången. Om du inte har en Autodesk ID kommer du att uppmanas att skapa ett.

Varför frågar produkten för ett serienummer?

När du har registrerat din PIN-kod får du ett mail från Autodesk. Det här e-postmeddelandet bekräftar att din prenumeration har startat. Autodesk rekommenderar att du börjar använda din produkt först efter att du har fått det här meddelandet. När du har fått det behöver du bara ditt Autodesk-ID och lösenord för att kunna använda produkten på vilken dator som helst. Ett serienummer är inte nödvändigt för att använda produkten.

Vad ska jag göra om jag inte har fått ett bekräftelsemail från Autodesk?

Kontrollera det e-postkonto som matchar det Autodesk-ID du använde för att registrera PIN-koden och att e-postmeddelandet inte blockerades av ditt spamfilter. Om du fortfarande inte har fått e-postmeddelandet skickar du ett mail till technologyimpact@autodesk.com och innehåller den PIN-kod du försökte registrera.

Vart kan jag få teknisk support?

Om du har nedladdnings-, installations- eller aktiveringsproblem, besök Autodesk-konto.

Autodesk ger också följande resurser för att användare ska kunna lära sig att använda sin programvara.

Autodesk Authorized Training Centers (ATC®) tillhandahåller avgiftsbaserat stöd inklusive kurser och certifiering.