FAQ Autodesks donationsprogram

Vanligaste frågor om Autodesks donationsprogram

Läs mer om Autodesk donationsprogram, inklusive information om behörighet, licensrättigheter, nedladdning, installation, och mer.

Frågor om donationsprogrammet

Vilka Autodeskprodukter finns tillgängliga via donationsprogrammet?
Titta på Autodesks donationsprogramsida för en komplett lista över tillgängliga produkter. Godkända organisationer kan ansöka om två prenumerationer av produkter inom ett räkenskapsår (1 juli till 30 juni). Organisationer kan förnya två prenumerationer under det efterföljandeföljande året.

Building Design, Infrastructure Design och Product Design-programpaket innehåller AutoCAD för både Windows och Mac. Entertainment Creation Suite innehåller inte AutoCAD. Kom ihåg att kontrollera systemkraven för varje programpaket för att se om produkter som ingår passar till Windows eller Mac OS X.   


Kan jag få tag i andra Autodesklicenser än de som finns att få genom Techsoup?

Alla produkter som Autodesk erbjuder till ideella organisationer finns listade på Autodesks donationsprogramssida.

Om du behöver ytterligare licenser utöver de två som kan fås via Techsoup, eller om Autodesk inte erbjuder de program du är intresserad av via Techsoup, kan du kontakta technologyimpact@autodesk.com med en ansökan. Autodesk kommer att granska din ansökan och meddela dig via e-post om de kan uppfylla dina önskemål.

Autodesk erbjuder för närvarande endast prenumeration av produkter som donation. Autodesk erbjuder inte längre evighetslicenser. För att lära dig mer om ändringen från evighetslicenser till prenumerationstjänst, besök gärna Autodesks specialsida för ändamålet: Autodesk Perpetual License Changes FAQ.

Var kan jag läsa mer om reglerna för donationsprogrammet?

Läs mer här.

Kan jag få licenser om jag köpt en Autodeskprodukt de senaste tre åren?

Nej. Om din organisation köpt en Autodeskprodukt under de senaste tre åren måste du begära ett undantag från Autodesk innan du kan få en donation av Techsoup. Följ stegen nedan för att begära ett undantag.

  1. Skicka ett mail till technologyimpact@autodesk.com.

  2. I mailet skall följande framgå:

    1. Organisationens namn och kontaktuppgifter

    2. Vilka Autodeskprodukter din organisation köpt

    3. Den ungefärliga totala kostnaden för produkten eller produkterna

    4. Ungefärligigt inköpsdatum

    5. Vilken kanal genom vilken du köpte dem (t.ex. Autodesk.com eller återförsäljare)

  3. Om Autodesk Foundation bekräftar ditt undantag, skicka vidare undantaget till oss på techsoup@techsoup.se

  4. Beställ produkterna du behöver genom Techsoups hemsida.

OBS! Autodesks godkännande betyder inte automatiskt att din organisation är godkänd för donation av Autodeskprodukter. Din organisation måste fortfarande uppfylla donationsprogrammets regler.

Tekniska frågor


Hur vet jag om min dator uppfyller de grundläggande hårdvaruspecifikationer?
Du kan jämföra datorns hårdvaruspecifikationer mot systemkraven för varje produkt genom att besöka dessa sidor.

Hur laddar jag ner, installerar och aktiverar jag Autodesk-produkten?

Nedan hittar du hur du gör för att registrera dig hos Techsoup, beställer en produkt, registrerar dig hos Autodesk samt laddar ner, installerar och aktiverar din produkt.

Regstrerar dig hos Techsoup

  1. Registrera din organisation på techsoup.se om du inte redan gjort så.

  2. TechSoup kommer att validera din organisation och kontrollera om ni är godkända för Autodesks donationsprogram.

  1. Om din organisation är godkänd att beställa program från Autodesk kan du beställa dom från respective programsida.

  2. När donationen godkänts kommer Techsoup att skicka ett leveransmail med serienummer och produktnyckel.

Skapa Autodeskkonto

  1. Gå till Autodesks kontosida.

      2. Efter du har gjort din beställning kommer TechSoup att skicka dig ett bekräftelsemejl med en pinkod och en länk för att aktivera din produkt.
  1. Fyll i din information och klicka på Create an Account.

Registrera och ladda ned din produkt

Bekräftelsemejlet innehåller instruktiner om hur du ska använda pinkoden och hur du ska gå tillväga för att registrera, ladda nedoch installera din produkt.
 
Vad ska jag göra om nedladdningen inte fungerar?
Prova en annan, tillgänglig nedladdningsmetod på Autodesk Account.
 
Behöver jag skapa en Autodesk ID för att aktivera min produkt?
Ja. Din Autodesk ID är länken ill dina Autodesk produktlicenser och prenumerantförmåner. Du behöver registrera pinkoden som du fick i bekräftelsemejlet från TechSoup, logga in på Autodesk kontot där du får tillgång till nedladdningsbart material och andra förmåner, samt kontakta support. Din programvara kommer också kräva att du använder Autodesk ID när du använder programmet för första gången. Om du inte har en Autodesk ID kommer du att uppmanas att skapa ett.

Varför frågar produkten för ett serienummer?
Efter att du har registrerat pinkoden kommer du att få ett mejl från Autodesk. I mejlet bekräftas, att din prenumeration har påbörjats och Autodesk rekommenderar att du börjar använda din produkt först efter att du har tagit emot mejlet. Efter attdu har fått mjelet kommer du att behöva endast din Autodesk ID och lösenord för att använda produkten på vilken dator du vill. Du kommer inte behöva att använda produktens serienummer för att använda den.
Vad ska jag göra om jag inte fått någon bekräftelsemejl från Autodesk?
Kontrollera att mejladressen är den samma som du använde för att registrera din pinkod och att mejlet inte sorterats bort av mejlprogrammets spamfilter. Om du inte har fått ett mejl, skicka då ett mejl till technologyimpact@autodesk.com och bifoga pinkoden som du försökt att registrera.

 

  1. Gå till sidan Autodesk accounts.

  2. Klicka på Create an Account.

  3. Ange din informationen och klicka på Create an Account.


Vart kan jag få teknisk support?

Om du har problem med att ladda ner, installera eller aktivera, besök Autodesks sidor för Support och Learning

Autodesk har också följande resurser för användare som vill använda deras programvara.