Microsoft Teams och Microsoft 365: Så kommer ni i gång

I vår support får vi nästan dagliga frågor från ideella organisationer som vill komma igång med Microsoft Teams. I den här guiden ger vi dig en översikt över Microsofts molntjänster, som Teams är en del av, och berättar hur du ska ansöka och komma igång:

Vad är Microsoft Teams och Microsoft 365 / Office 365?
Microsoft Teams är en del av Microsofts molntjänster Microsoft 365 och Office 365. Microsoft 365 och Office 365 finns i ett antal olika versioner - gemensamt för dem alla är att de inkluderar tjänster som Microsoft Teams för videokonferenser och samarbete, e-post, dokumenthantering och liknande.

Hur kommer jag igång?
För att komma igång måste din organisation ansöka om ett konto hos Microsoft - det kontot ger dig åtkomst till licenser och att hantera dina licenser.

Du skickar in en ansökan via den här länken.

Det här kontot är inte detsamma som ditt TechSoup-konto - men godkännandekriterierna är desamma. Det betyder att om din organisation är godkänd för Microsofts donationsprogram på TechSoup kan du räkna med att din ansökan till Microsoft godkänns.

OBS: Om din organisation redan använder Microsoft 365 eller Office 365 på kommersiella villkor, skapa inte ett nytt konto. Logga in istället med ditt befintliga konto via länken för att ansöka med det befintliga kontot.

Nu har jag ett godkänt konto - vad gör jag?
När du får ett meddelande från Microsoft om att du är godkänd kan du logga in på ditt konto.

Här måste du logga in som administratör för att lägga till de licenser du behöver och skapa användare för de personer i din organisation som behöver licenserna.

Vill du att TechSoup Sverige ska hantera licensiering - och rådge om vilken licenstyp som passar bäst till just era behov? Fyll i den här formulären, och vi hjälper gärna. 

Vilken licenstyp ska jag välja - och vad kostar den?
Här kan du se vilka licenser som är tillgängliga.

Som en allmän regel doneras licenser som inte innehåller Office-paket till nedladdning på dina datorer - dvs. licenser utan nedladdningsbara Officepaket är gratis, medan licenser som innehåller Office för nedladdning finns med rabatt. Ett undantag från detta är Microsoft 365 Business Premium - som inkluderar Office för nedladdning men doneras upp till 10 användare. Licenstyperna kan kombineras om dina användare har olika behov.

Alla licenstyper inkluderar Teams.

Behöver vi migrera våra e-postmeddelanden och filer?
Vi får många frågor om huruvida det är nödvändigt att migrera dess e-postadresser och dess data, dvs. flytta dem från deras befintliga plats (t.ex. på Google, på en server eller där du har dem) till Microsoft 365 / Office 365.

Det är svårt att ge korta råd, eftersom det beror på flera faktorer i föreningen och på era resurser, huruvida och hur du ska flytta filer och e-postmeddelanden till Office 365 / Microsoft 365. Du kan läsa information från Microsoft på den här sidan på Microsoft. Kontakta oss gärna för kortfattad rådgivning om din förening ska migrera eller börja från grunden i den nya miljön.

Kom ihåg att om dina e-postadresser finns i en befintlig Office 365-prenumeration måste du ansöka om att detta konto ska godkännas istället för att skapa ett nytt (se fråga två i guide). Då är det inte nödvändigt att migrera dina e-postadresser, utan bara att ändra licenser för dina användare.

Nyttiga länkar:
Microsofts godkännandekriterier; se till exempel vem i organisationen som har rätt att använda licenserna
TechSoup Courses; Se till exempel våra online-kurser i hur man använder Teams.

X
{link_name} hanterar alla valideringar och all kundsupport för TechSoup Sverige kunder. Besök {link_name}arrow