Digitala aktiviteter och möten? Här är vår guide till att välja tjänst.

Av Amy Hopper, 30/1 2020, översatt av TechSoup Sverige

I en värld där vi arbetar allt mer på distans ökas viktigheten av att enkelt kunna samarbeta med människor på andra kontinent och i andra tidszoner. TechSoup har olika erbjudanden för ideella organisationer som vill investera i videokonferensverktyg, och det kan vara svårt att välja rätt. Här är en översikt över de produkter du kan få på TechSoups hemsida för att hjälpa dig hitta det perfekta verktyget för din organisation.

Zoom: Enkla möten
Zoom förser sina användare med en pålitlig molnplattform som kan användas för fjärrvideo- och ljudkonferenser, samt chatt och samarbete. Zoom ansluts via datorer och mobila enheter, samt konferensrumssystem och telefoner. Detta gör det till ett utmärkt alternativ för organisationer som behöver ett flexibelt system som gör det möjligt för användare att ansluta mellan variationer i tillgänglig teknik. Observera att detta erbjudande kanske inte är det bästa värdet för dig om du bara behöver en eller två Pro-licenser, eftersom det bara är tillgängligt som ett 10-licenspaket via TechSoup.

Zoom kan användas för möten med givare, volontärer och partners samt med personer inom din organisation. Du kan spela in dina möten i video-, ljud- och textformat och dela din skärm med andra i ett möte. Du kan också använda ett gratis plug-in för Chrome och Outlook för att enkelt schemalägga zoommöten.

Valfritt tillägg gör det möjligt för dig:

  • Håll webbseminarier med upp till 50 paneldeltagare
  • Genomföra möten i maskinvara-utrustade konferensrum
  • Använd Zoom Rum-programvaran för integrering av ett möte och kalenderintegration
  • Hålla möten med upp till 500 personer

Zoom kommer sannolikt att passa din organisation om:

  • Du ofta behöver ett pålitligt sätt att träffas på distans med kollegor, partners eller andra inom eller utanför din organisation.
  • Du behöver utbilda anställda eller volontärer på distans.

Få Zoom


Microsoft Teams: Enkelhet och integration
Microsoft Teams är ett verkligt samarbetsverktyg, utformat för dokumentdelning, hantering och kommunikation samtidigt som den integreras sömlöst med andra Microsoft-molnprodukter. Det låter dig också vara värd för online-möten med ljud och video med vem som helst inom eller utanför din organisation. Det finns funktioner som låter dig dela din skärm, dra nytta av schemaläggningshjälp och spela in möten. Det innehåller även en översättningsfunktion för när du arbetar på olika språk.

Funktionen "live events" låter dig hålla webbseminarier, presentationer och stora möten med upp till 10 000 deltagare. Ett globalt uppringningsnummer och integration med hårdvara från Microsoft-partner ger flexibilitet för dina avlägsna anställda eller partners över hela världen att delta i dina möten på vilket sätt som helst som är mest bekvämt för dem.

För att lära dig mer om hur du får ut mesta möjliga av Microsoft Teams, kolla in Teams for Nonprofits-kurser från TechSoup.

Teams är endast tillgängligt som en del av Office 365 eller Microsoft 365. Med detta i åtanke kan det passa din organisation om

  • Du redan använder andra Microsoft-produkter och värdesätter den enkla integrationen med Outlook, Microsoft Office och andra delar av Microsoft-paketen. Det är också bra om du vill sänka kostnaderna och använda färre verktyg i din dagliga verksamhet.
  • Du behöver kapacitet att vara värd för mycket stora online-evenemang eller möten.
  • Vissa grupper av människor i din organisation träffas regelbundet. Anteckningar och inspelningar kan sparas och nås i en mötetråd.
     

Google Hangouts: En friktionslös och flexibel lösning
Google Hangouts - som omfattar Hangouts Chat och Hangouts Meet - är en del av Googles G Suite. Hangouts Meet är videokonferenselementet. Den är helt integrerad med G Suite och kräver inga extra plug-ins, så dina kollegor, partners och frivilliga kan enkelt gå med helt enkelt genom att klicka på en länk. Möten kan inkludera upp till 30 personer som kan gå med via vilken enhet som helst från en mobiltelefon till ett konferensrumssystem.

Android- och iOS Meet-appar finns tillgängliga och ett mötespecifikt uppringningsnummer erbjuds i Enterprise-utgåvan av G Suite. Du kan få tillgång till G Suite och andra delar av Google för ideella organisationer via TechSoup-marknaden.

Vi rekommenderar att du provar Google Hangouts om:

  • Du använder redan G Suite eller andra Google-produkter i din organisation.
  • Du behöver ofta vara värd för medelstora möten på upp till 30 personer.
  • Det är värdefullt att dina möten ska vara tillgängliga från de allra flesta enheter, utan att behöva ladda ner några appar eller plug-ins.
     

Jämförelse: Verktyg för videomöten

VERKTYG

KOSTNADER GENOM TECHSOUP

MAX. MÖTE DELTAGARE

TILLGÄNGLIGHET

INTEGRATIONS-KAPACITETER

ANDRA FUNKTIONER

Zoom

Administrationsavgift på 65 $ för åtkomst till rabatterade priser på Zoom Meetings Pro. Med denna rabatt betalar du Zoom $ 74,95 per värd. Se "Andra funktioner" för tillägg tillgängliga med rabatt.

Zoom Meetings Pro tillåter upp till 100 mötesdeltagare, allt på video.

Möten är tillgängliga via datorer, mobila enheter, telefoner och konferensrumssystem.

Gratis plug-ins ger tillgång till schemaläggningshjälp i Chrome och Outlook.

Tillägg finns med 50 procents rabatt. Dessa inkluderar

Zoom Webinars tillåter 50 paneldeltagare och upp till 10 000 deltagare. Zoom-webbseminarier möjliggör också omröstning, träningssessioner och mer.

Stora möten med upp till 500 deltagare.

Zoomrumsapplikation för ett-touch-möte och kalenderintegration.

Zoom H.323 / SIP-kontakt för rum som uppfyller H.323- eller SIP-standarder.

Microsoft Teams

Endast tillgängligt som en del av Microsoft-paket.

10 000 (genom funktionen "live events")

Möten är tillgängliga via ett globalt uppringningsnummer, hårdvara från Microsoft-partners eller webbläsare.

Enkel integration med andra Microsoft-produkter samt hårdvara från Microsoft-partners.

Översättningsfunktion när du arbetar på flera språk.

Google Hangouts

Endast tillgängligt som en del av Google för Ideella Föreningar.

30

Möten är tillgängliga från alla webbläsare, mobila enheter eller konferensrumssystem.

Enkel integration med andra Google-produkter.

 


Välj rätt videokonferensverktyg för din organisation

Alla dessa är bra verktyg för organisationer som behöver vara värd för möten med fjärrarbetare, externa partners eller volontärer. För att fatta ett informerat beslut om vad som är rätt för dig, undersök vad som saknas i dina nuvarande system, avgör hur varje alternativ skulle integreras med de andra verktygen som används av dina anställda och använd gärna gratis försöksperioder, där de finns tillgängliga, för att noggrant utforska det bästa alternativet till er.

BACK TO TOP